BLØF is ook dit jaar de Nederlandse popgroep met de sterkste reputatie. Ook Concert at SEA is een landelijk topmerk geworden. In de categorie Festivals en Concertseries komt Concert at SEA op een achtste plek binnen.
Dit blijft uit de cijfers van onderzoeksbureau Hendrik Beerta dat sinds 2006 elke twee jaar het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland uitvoert.
Bij de Nederlandse popgroepen kwam Racoon binnen op vier. En bij de zangers (m/v) was Miss Montreal de enige nieuwe artiest vergeleken met tien jaar geleden. Zij kwam binnen op de elfde plaats.
Voor het onderzoek van 2016 zijn 3200 respondenten van 18 jaar en ouder in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden namen in de cultuursector onderzocht.
Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het imago. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten, zo meldt het onderzoeksbureau.
(foto: Set Vexy)